Donera bröstmjölk

Engla tar idag upp en viktig fråga - bröstmjölksdonation. Alla känner till att man kan donera blod men att även bröstmjölk är efterfrågat vet nog inte lika många. Men bröstmjölken är viktig för svårt sjuka och prematura barn. Neonatalavdelningarna är helt beroende av donerad mjölk då det ofta tar ett tag innan de prematura barnens mammors egen mjölkproduktion sätts igång.

Engla citerar i son blogg Maja, en tjej som den 16 februari födde en son 9 v för tidigt. och vi gör likadant.

"För svårt sjuka och för tidigt födda barn (prematurer) är bröstmjölk väldigt viktigt (ersättning fungerar utmärkt senare) och neonatalavdelningarna är helt beroende av donatorer då det oftast tar ett tag innan mammornas egna mjölk kommit igång (om den gör det). Det är stor brist på bankmjölk i hela landet vilket har lett till att det är väldigt dyrt för sjukhusen att köpa in.


Som donator så får du betalt för mjölken.
Det är olika mycket beroende på vilket landsting man tillhör, här i Uppsala är det 125kr skattefritt per liter mjölk. Utrustning lånas.


Dock krävs det att du uppfyller vissa krav som tex att du är rökfri och lämnar HIV-prov. Ditt barn får dessutom vara högst 3 månader gammalt när du börjar donera.


Då jag äter medicin regelbundet får jag själv inte göra detta och det gör mig väldigt ledsen. Jag är ju en av alla de mammor som med hjälp av okända underbara personer där ute idag sitter med en frisk och pigg liten son. Att försöka sprida detta genom min blogg och andras är mitt sätt att försöka bidra till att även andra spädbarn kan få den bankmjölk dom behöver, utan att personalen på sjukhusen ska behöva ransonera som idag.


Jag ber er att föra detta vidare. Antingen genom att kopiera detta inlägg (och givetvis ta bort det personliga om ni vill), länka till det eller på annat vis skriva om ämnet. Kopierar ni inlägget behöver ni inte länka till mig, självklart får man göra det men jag gör inte detta för att få läsare.


För mer information ring till förlossningen/BB i er kommun. Man kan också kontakta barnsjukhusets dietistavd, Akademiska sjukhuset på 018-6115878 eller 6115877"

Vi har inte barn under tre månader. Men om någon av oss får fler barn så kommer vi att kolla upp hur behovet ser ut. Det känns självklart nu när vi vet hur viktigt det är. När man själv sitter med den största skatten av alla i sin famn - och har möjlighet att kanske hjälpa någon annan att få behålla sin skatt, finns det då något att ens tveka över?


Kommentarer
Postat av: Mirry

Så söt blogg du har!



Tyck till i dagens fråga om du har lust :)

2009-04-23 @ 10:39:39
URL: http://www.arntyochmirry.se
Postat av: Anonym

Är det inte lite äckligt att ge sin unge någon annans mjölk?

2009-04-23 @ 10:53:52
Postat av: Tia- Humor & hypokondri i huvudstan

Det är ju jättebra! Precis vad jag fick som bebis men tyvärr inte så mycket eftersom det helt enkelt inte fanns så mycket mjölk att ge prematurbebisar! Så kör hårt och sälj er mjölk!

2009-04-23 @ 15:02:55
URL: http://www.fyranyanseravrosa.blogspot.com
Postat av: Nattis

125 kronor/litern! HUGA och så klagar man på det vanliga mjölkpriset? ;)

2009-04-24 @ 09:22:07
URL: http://www.metrobloggen.se/Natthemligheter
Postat av: STYLE & LIFE by LEIA

såååå sen med att tacka men här kommer det: TAAAAAAAACK:) hihi....även om det låter som att det är Englas idé;)



och ja visst kanske det låter äckligt men seriöst: Jag lovar att om du som är anonym skulle få ett barn som verkligen behövde mjölken så skulle du inte tveka en sekund....och om du gjorde det skulle jag börja undra.



Kramar å hoppas ni haft en fin helg!

Postat av: Thea

Jag hade mjölk i överflöd som annars skulle gått till spillo, sålde till Neonatalavdelningen och det ger ju en liten extra slant om inte annat.

Guld värt till de små om man inte vill börja med konstgjorda ersättningar så tidigt. Naturligt är det bästa och hårda kontroller och tester gör dem.

2009-04-27 @ 10:47:22
Postat av: Mamma Melissa -ung änglamamma och gravid

kanonbra inlägg! min syster berättade om detta idag och jag började då söka på nätet om bröstmjölksdonation och hittade detta inlägg. Verkligen kanonbra att du uppmärksammar detta -jag kommer göra detsamma!



Både skriva om det och donera.

2009-07-11 @ 19:29:59
URL: http://mammamelissa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Bloggtoppen.se
RSS 2.0