Vi saknar smak

Eller?

Antingen det - eller också har The Critics missförstått Storstadspojken å det grövsta.

The Critics totalsågar nämligen honom. De tycker till och med att han är så usel att deras läsare bör varnas. Hans blogg saknar innehåll och mening. Den är rent av ett stort vacuum.

Recensionen av Storstadspojken är grym. Riktigt roligt skriven. I våra ögon brister det bara i en liten detalj och det är att vi uppfattar Storstadspojken på ett helt annat sätt än recensenten uppenbarligen gör. Visst - vi håller med om att bloggen inte handlar om så mycket annat än Storstadspojkens rätt alldagliga vardag. Men vi har tolkat det som att stora delar av bloggen är skriven av en kille med enorm självdistans. En kille som driver med sig själv och med det liv som han till viss del numera lever (galapremiärer och stureplansmingel). Som på ett ganska utelämnande sätt, med glimten i ögat, gör sig själv till "killen från landet med ryggsäck på fina festen".

Har vi fel? Är bloggen skriven utan självdistans och ironi? Stackars Storstadspojken isåfall. Då kan vi bara hoppas att The Critics hjälpsamme recensent verkligen håller det han lovat och tar med sig killen ut i vildmarken.

Men faktiskt. Vi tror inte vi har fel. Vi tror att Storstadspojkens, måhända i viss mån innehållslösa blogg, är en ganska ironisk skapelse. En skapelse som i sin vardagsbloggsörja innehåller en hel del guldkorn.

Men oavsett vilket så är väl ändå betyget lågt? 3,5 poäng och en varning när exv. Sabina fick 7,6 poäng och en rekommendation. Storstadspojken innehåller inga litterära mästerverk. Inte heller några revolutionerande åsikter eller banbrytande teorier. Men det finns det oändligt många andra bloggar som inte heller gör. Bloggar som läses av många. Och som kanske uppfyller sitt syfte trots en viss brist på djup? Som många kanske läser just på grund av ytan? Lättsam underhållning helt enkelt. Inget som någon kommer att minnas om 10 år - men helt ok för stunden.

Vad tycker ni? Är vi ute och cyklar? Läser vi in en ironi och självdistans i Storstadspojkens blogg som i själva verket inte finns?

Och måste en blogg innehålla något annat än vardagsbetraktelser för att vara intressant för den stora allmänheten?

Kommentarer
Postat av: Emms

Jag gillade inte Nils i början men nu gör jag det. Han är charmig och rolig tycker jag. Och söt =)

2009-04-10 @ 22:37:47
Postat av: Annica

Ni har så rätt!!! Tror jag ;-)

2009-04-10 @ 23:12:01
URL: http://annica-minvraavvarlden.blogspot.com
Postat av: Johan

Recensionen har vissa drag av ironi den också. För den saken skull kommer den nog inte att klassas som en otroligt ironisk recension. :)



Mig berörde bloggen inte ett smack och det är för mig nästan värre än när jag blir illa berörd.

Jag efterlyste också i recensionen anledningar till att folk faktiskt läser Storstadspojken, och det börjar ju ge resultat nu. Bra så!

2009-04-10 @ 23:40:48
URL: http://thecritics.se
Postat av: Mysmasken

Jag har fått upp ögonen för honom på sistone och tycker han är enormt rolig. Efter att ha läst inlägget med dammsugaren och Bella var jag fast.



Jag kör på er linje, det finns många små guldkorn där, men det är nog inte många som förstår ironin.



Som det där med glasbiten i kycklingen... De frågade säkerligen inte det, utan det hittade han på själv, vilket jag tycker är klockrent, medan andra försöker påpeka för honom att de skojade, och att han inte ska vara så allvarlig...

2009-04-10 @ 23:59:52
URL: http://www.mysmasken.se
Postat av: Anna

Jag håller helt och hållet med er! hans blogg dryper ju av ironi och är faktiskt många gånger riktigt rolig...

2009-04-11 @ 00:21:51
Postat av: Sarah

JAG älskar Storstadspojkens blogg!! Jag är själv utflyttad norrlänning och jag känner igen mig i hans sätt gentemot hembygden. Han ironiserar lika mycket över 08:orna som över Öviksborna.



Jag tror många läser den för att han är Blondinbellas kille, och gillar den för den skull, men jag läser inte Bella själv.

2009-04-11 @ 07:33:33
Postat av: Nina (TheCritics)

Just Sabinas recension får jag ta på mig. Den skrevs precis i början innan vi riktigt hade hittat formen och hunnit diskutera fram en enhetlig form för betygssättning. Jag var extremt snäll där.

Läs gärna dagens recension, den är lite vassare!

2009-04-11 @ 09:22:10
Postat av: Anonym

Nisse är kung! Tyskungens (det är han som ligger bakom The Critics!!) humor gick ut på att driva med alla andra. Själv tålde han inte att någon drev med honom.. Nisses humor går ut på att mest driva med sig själv.



DET är sann humor! När den är som bäst.

2009-04-11 @ 12:06:12
Postat av: Vallonen

Storstadspojken är riktigt rolig när han får till det. Men för det mesta verkar han ganska trött och har svårt att hitta på något vid sina (för få) updateringar. Ibland tar han sig själv på så stort allvar att man häpnar. Som nu till exempel när han publicerar den ena bilden efter den andra på sig själv när han sitter och gör nånting som är hemligt. Hur kul är det? Och stör man sig på flickvännen får man ju ibland vatten på sin kvarn...

2009-04-12 @ 14:59:42
Postat av: lotta

Det mest störande med Storstadspojken är väl hans val av flickvän. Men, vänta....kanske just detta är en morbid variant av en alldeles otrolig självironi och humor som gränsar till masochism. Att välja sveriges tröttsammaste person som flickvän.. ??

2009-04-14 @ 11:35:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Bloggtoppen.se
RSS 2.0