Blondinbellas förortsfantasier

Blondinbella listar 4 framtidsscenarion, det ena fantasifullare än det andra, och folk går igång som galna i kommentarerna. De blir så provocerade och tar åt sig av hennes sista rader:

Blondinbella glöms bort och Nils och jag får barn innan jag är 20 år. Jag skippar studierna och vi flyttar ut till en lägenhet i Fittja, det knastrar mellan oss för att Nils går arbetslös månad efter månad så vi bestämmer oss för att skaffa ett till barn "för att hitta kärleken igen mellan oss". Dagarna går i stort sätt till att gå till ICA (jag jobbar även där ibland) och handla, men även röka har blivit ett stort intresse. Ibland när vi har det lite festligt hemma, då tar Nils hem några kompisar för en riktig röjjarkväll med öl, tacos och Körslaget på tv. Alla röker, dricker Sofiero, äter euroshopperchips ur chipspåsen och släpper sig sådär helt fritt i vår fina skinnsoffa. Ett liv utan beskymmer helt enkelt.

Med de raderna har hon nedvärderat halva Sveriges befolkning, alla som bor i Fittja, alla som jobbar på ICA, alla som äter billig mat, alla som fiser. Etc.

Men vad är det som gör just de där raderna så otroligt provocerande för folk? Varför tar folk ens ÅT sig? Det är ju en karikatyr av ett "Svensson"-liv, en väldigt tillskruvad och överdriven sådan. Snarare ett "WT"-liv. Ingen upprörs över de andra tragiska scenarion hon utmålar (endast det första är väl en seriös och "klanderfri" tillvaro, därmed inte sagt att man vill ha just det livet). Att hon skriver om tänkbara liv som överårig partybrud eller patetisk föredetting är det ingen alls som retar sig på. Blondinbella var ju faktiskt lite rolig, för ovanlighetens skull, med det här inlägget.

Vi skrev om ett annat scenario tidigare. Hur det än blir så blir det nog bra. Oftast brukar det bli det till slut.

Kommentarer
Postat av: Kontorsråttan

Hmm... jag tror att det retar folk för att 1. Blondinbella är inte känd för att var direkt rolig (och hur ska inlägget då tolkas?), 2. det är hårt att fejsa sitt eget liv på det sättet och 3. tja Blondinbella är Blondinbella...

2009-01-13 @ 22:24:57
URL: http://kommunhuset.blogg.se/
Postat av: virre

jahaja jag är blondinbellas mardröm

2009-01-13 @ 22:33:35
URL: http://virrehelaveckan.blogg.se/
Postat av: virre

minus barn då

2009-01-13 @ 22:35:12
Postat av: Sara

är det bara jag som efterlyser Kissies pojkvän?

hjälp mig att ta reda på sanningen om han finns eller inte? :)

2009-01-13 @ 22:46:42
URL: http://saraellstrom.blogg.se/
Postat av: Linda

Jag tycker det är strongt att hon kan se på sig på det viset, sen att folk reagerar så starkt förstår jag inte..?

2009-01-13 @ 23:09:12
URL: http://joona.se
Postat av: Charlotte

Hej! Jag skulle bli tacksam om ni kunde tänka er att länka till mitt inlägg "Att uppskatta det man har". För mig har det slått en klocka i mitt huve och jag tror att det kan göra det för även många andra. Inlägget handlar om att tänka två gånger, sluta klaga över småsaker när det finns så mycket större problem i världen. Och att uppskatta det man har. // Charlotte

2009-01-14 @ 00:10:35
URL: http://snigelbebis.blogg.se/
Postat av: Linda

Haha, det sista hon skrev beskrev ju mitt liv nästan i detalj. Lever man ett budgetliv med euroshopper-chips och sofiero, festandes alldeles för ofta och fisandes i soffan - so what? Jag störde mig inte ett dugg på hennes inlägg, utan tyckte det var komiskt att hon faktiskt skämtade till det litegrann.

2009-01-14 @ 03:32:48
URL: http://liiindans.blogg.se/
Postat av: Småstad

Det där var en nästan exakt beskrivning av mitt liv. Bara lite överdrivet. Och inte fan blir jag väl sur för det. :-) Det är väl kul med lite ironi över stereotyperna. Bella är ju inte kul särskilt ofta så extrakul att det kommer från just henne.

2009-01-14 @ 03:42:47
Postat av: Småstad

Men det är nog just att det kommer från henne som provocerar. Det är ok att en svensson skämtar om folk med pengar. Men har man pengar är det helt förbjudet att skämta om såna som jag som handlar på willys. Löjligt. Jag är den jag

är men är stolt ändå

2009-01-14 @ 03:48:29
Postat av: Bloggtipsarna

Kontorsråttan: 1) Rätt! 2) Rätt! 3) Rätt ! :)



Sara: Vi vill inte skriva om Kissies pojkvän, han vill hålla sig utanför hennes blogg, då finns det heller ingen anledning att skriva om eller visa upp honom här.



Linda & Småstad: Ja, är man nöjd med sig själv och sitt liv så störs man nog inte. Vi handlar för övrigt också på Willys ibland. Det känns ju gott i plånboken.. :)





/ Bloggtipsarna

2009-01-14 @ 10:05:04
URL: http://bloggtipsarna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Bloggtoppen.se
RSS 2.0