Storstadspojkens dåliga diciplin

Hela hösten har man kunnat läsa i Storstadspojkens blogg om hur han ska försöka diciplinera sig och plugga mer. Det hela verkar nog inte ha gått riktigt så bra som han önskade vid terminens start - utan istället slutat med att han suttit 12 timmar per dygn veckan innan tentan.

För att råda bot på detta har Storstadspojken nu köpt en bok - "Få det gjort!". 

Vi hoppas han lyckas den här gången - men tvivlar på det. En gång "skjuta upp"-personlighetstyp, alltid "skjuta upp"-personlighetstyp är vår, genom egen erfarenhet, bittert förvärvade kunskap. Men det låter ju iallafall klokt att inte sätta nivån under terminen så högt som han verkar ha gjort - alldeles för ambitiösa projekt brukar ju ha en tendens att haverera.

Vi hoppas han slipper dygnet runt plugg inför tentan nu med nya boken. Det är inte roligt när tentan närmar sig och alla "jag gör det sen, det är gott om tid"-dagarna gör sig påminda. En vecka före tentan kommer tanken "Jag skulle vara beredd att betala 500 kr om det blev det betyg jag vill ha bara av sig själv". Några dagar senare "Jag skulle kunna ta en riktig magsjuka hela helgen - bara det blir det resultat jag vill ha". Kvällen innan tentan har fantasierna skenat iväg - då är ångesten stor, "varför pluggade jag inte mer i november" och man skulle kunna offra en lilltå för att klara det. Men alla dessa tankarna - som dessutom tar tid från akutpluggandet - är ju meningslösa. Vem skulle på riktigt offra sin tå? Och vilken lärare skulle ge ett bättre betyg till någon för att detta. Ingen. 

Men alla löften om att NU ska det bli annorlunda som man hinner lova vid tiden runt tentan försvinner tyvärr fort. Två veckor senare är våndorna förträngda och "jag gör det sen" är tillbaka. Tentan känns inte så viktig och är dessutom så avlägsen. Och allt börjar om igen.

Någon som känner igen sig? 
 

Kommentarer
Postat av: Rebecka

Haha, vem känner inte igen det där? Allt uppskjutet pluggande hinner ikapp tillslut. Å N G E S T är bara förnamnet =)

2009-01-19 @ 14:06:35
Postat av: x

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=875192

2009-01-19 @ 14:49:11
Postat av: Ida www.gotteochvi.com

Trodde att nils skulle vara en riktig snobb som är tillsammans men bella men efetr att ha följt hans blogg så inser jag ju att; herregud, han ÄR ju verkligen en äkta öviksbo...sådär innerst inne =)







www.gotteochvi.com

2009-01-19 @ 15:04:34
URL: http://www.gotteochvi.com
Postat av: Anonym

Jag känner igen löftena, men jag har hållit mina! Än så länge, man ska va inte bli för självsäker kanske..

2009-01-19 @ 18:38:49
Postat av: Valpen

Jag känner igen mig, fast oftast handlar det om disk.



Som att glömma att diska lunchlådorna och glömma dem på jobbet i tre månader för att sedan försöka diska dem utan att kräkas av lukten.



Been there, done that, have the t-shirt.

2009-01-19 @ 21:10:21
URL: http://www.valpen.tk
Postat av: Emma

Jag håller på Nils, hoppas han skärper sig då!

2009-01-19 @ 22:01:01
URL: http://enannandelavberga.blogg.se/
Postat av: Andie

Ha ha ha den där boken Få det gjort äger jag också. Dock så handlar den mest om långsiktig planering som tex ta körkort, renovering osv Alltså hur man planerar ekonomiskt men vem vet han kanske har nytta av den om han utför alla de praktiska övningarna som ingår i den.

2009-01-19 @ 23:09:34
URL: http://www.upinmytree.wordpress.com
Postat av: Tyskungen

Problemet är väl att han är för trög för att kunna prestera överhuvudtaget. Och tur är väl det. För i ärlighetens namn, vem vill ha BlondinNils som sitt juridiska ombud i någon fråga överhuvudtaget.

/Klaus

2009-01-20 @ 00:28:49
URL: http://www.tyskungen.se
Postat av: Nattis

Absolut, det är aldrig så städat eller diskat hemma hos mig som dagarna innan jag måste göra något..

2009-01-20 @ 13:01:42
URL: http://www.metrobloggen.se/Natthemligheter

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Bloggtoppen.se
RSS 2.0