Genmanipulerad mat - nästa bloggbävning?

Om H C Barregren får bestämma så kommer nästa bloggbävning att handla om genmanipulerad (eller genmodifierad som vissa föredrar att kalla den) mat.

Vi är tyvärr ganska oinsatta i ämnet - men vi har minnen av att även tidigare ha hört talas om just den sjuka effekten det blir för de bönder vars grödor infekterats av de manipulerade grödorna. Bönder som  på grund av patenten som gen-företagen har får se sina grödor övegå i företagens ägo.

Denna effekt och flera andra synpunkter på genmanipulerad mat har H C Barregren idag skrivit ett inlägg om.

Vi är som sagt oinsatta i frågan - men instinktivt känns kanske det icke-manipulerade bättre. Och än mer gör den det efter att vi läst Barregrens inlägg. Men det vore kul att få höra fler argument - kanske även från de som är för genmanipulation.

Kommentarer
Postat av: Cammi

Helt emot, hur oinsatt jag än må va.

Det kan bara inte vara bra!

2009-03-09 @ 19:31:51
URL: http://mubbel.blogg.se/
Postat av: Eliyana

Emot. det är emot naturen och det är helt enkelt bättre och mer hälsosamt med naturlig mat. Inte sånt som är massa grejer i!

2009-03-09 @ 19:38:27
URL: http://eliyana.blogg.se/
Postat av: H C Barregren

Tack för ett bra inlägg. På sätt och vis hoppa sjag att jag har helt fel. Jag skulle sova lugnare då- Tyvärr tror jag inte jag kommer vakna upp en dag och inse att allt bara var en ond dröm. Problemen är där tyvärr.



Jag skulle välkomna en rikgit debatt. Det är hemskt att en eller ett fåtal amerikanska storföretag (och i allt störe utsträckning kinesiska statligt stödda labratorier) ska få leka gud med hela världen utan att någon ens verkar märka det.



Företagens egna titigade hemligstämplade expriment visar hur exremt mycket genmaipulerade grödor ökar risken för cancer. Bara en sån sak.



De som är för ganmipulerade grödor kan ha två skäl:



1) Total okunskap eller naivitet

2) En inställning att kortsiktiga ekonomiska intressen är viktigare än allt annat.

2009-03-10 @ 07:10:59
URL: http://blogg.bums.nu
Postat av: Tess

Med genmanipulation skulle jordens befolkning inte behova svalta.

2009-03-12 @ 19:49:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Bloggtoppen.se
RSS 2.0