En blogg om IVF

Det behövs inte mycket fantasi för att föreställa sig vilken pressad situation de som genomgår IVF-behandling befinner sig i. Vilken berg- och dalbana livet antagligen ter sig som.

Kvinnan bakom bloggen "Ventilation" försökte, tillsammans med sin man, att få barn i tre år innan de våren 2009 påbörjade IVF. I bloggen skriver hon om sina tankar och känslor under behandlingen. Hon skriver även om tiden före - om alla metoder de försökte sig på och om den gången mensen  var så sen att hoppet dök upp, bara för att grusas av ett ensamt streck på stickan. I bloggen kan man följa behandlingens gång och inväntandet av ett efterlängtat plus. Just nu har det gått strax över en vecka sedan återinförandet av ett embryo.

Blogginnehavaren skriver för sin egen och sina anhörigas skull, men även för alla de som "liksom jag, surfar i all oändlighet på nätet med sökordet IVF. Jag har blivit hjälpt i min egen tankeprocess av att läsa om andras tankar och jag har blivit tröstad av att läsa om andras sorg och längtan. Jag har blivit lite mättad i mitt sökande efter information om orsaker och samband, om varför vi inte har fått barn ännu, om vad vi skulle kunna göra för att skapa så bra förutsättningar som möjligt för en graviditet. Allt jag tar in hjälper mig att hantera och bearbeta alla de tankar och känslor som väcks när man ställs in för det faktum att man kanske aldrig får uppleva hur det känns att höra sitt eget barns hjärtslag, att man kanske aldrig får höra ordet "mamma", att man kanske aldrig får ge livet vidare till en liten kombination av min man och mig och våra släkter och älska det lilla livet så gott man kan." 

Vi önskar henne lycka till med behandligen och hoppas samtidigt att "Ventilation" kan bli det stöd hon tänkt sig för andra som kanske just nu befinner sig i en liknande situation.

Kommentarer
Postat av: Nattis

Bara att hoppas att det blir ett plus då.

Jag tror att alla såna här stora svåra frågor är bra att diskutera i till exempel en blogg, man får respons och kanske träffar på andra i samma situation och oftast är det ju så att man mår bättre bara man har skrivit klart, man måste inte ens alltid publicera det, bara skriva ner det.

2009-05-05 @ 16:54:45
URL: http://www.metrobloggen.se/Natthemligheter
Postat av: ♥ ♥ ♥ bambi - bantar med cambridge ♥ ♥ ♥

Usch, jag får tårar i ögonen när jag läser sånt här. Man inser verkligen hur lyckligtlottad man egentligen är som har en egen liten plutt...

2009-05-05 @ 17:52:24
URL: http://bambi.blogg.se/
Postat av: Alabama

Det är synd om människorna sa Strindberg och anade nog inte hur rätt han hade. Fan alltså.

Är ni samma som "bloggkommentatorerna" förresten eller bara en ripoff?

2009-05-05 @ 18:25:00
URL: http://borderlinebabyalabama.blogspot.com/
Postat av: L.

Hej! Kolla in min fotoblogg som även innehåller en novellserie :) Tack!

2009-05-05 @ 18:33:47
URL: http://picturesofme.blogg.se/
Postat av: Katja

Hejsan!!

Tänkte fråga om det är okej att lägga denna blogg bland favolänkarna?

2009-05-19 @ 20:33:46
URL: http://smultronduvan.blogg.se/
Postat av: Berivan

Jag är en tjej på 44 år och vi vill skaffa barn .

Kan ni guida oss till en bra ivf i Sverige och utan

sverige tack.

mvh

2011-04-07 @ 20:12:05
URL: http://skaffa barn

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Bloggtoppen.se
RSS 2.0