Ett barn med funktionshinder

Towe har en blogg som heter cpmamman, och hon är världens stoltaste mamma till fina lilla Tekla som föddes akut under alltför tuffa förhållanden, redan i vecka 33, då moderkakan lossade. Syrebristen som först var farligt nära att ta hennes liv har troligtvis gett henne en CP-skada.

Att ha ett funktionshindrat barn är en tredubbel kamp, det vet alla som själv är förälder till ett sådant barn, eller om man har någon i sin närhet som är det. Det är inte bara en kamp mot själva funktionshindret, utan man får också kämpa för sina rättigheter hos myndigheter, kommunen och skolan, och dessutom ständigt föra en kamp mot omgivningens fördomar, okunskaper och rädslor.

"Ibland känns livet som CP-mamma otroligt orättvist. Inte för själva funktionshindret i sig, det är inget hinder för att leva livet. Vi lever ett vanligt svenssonliv - naggat med mustig krydda i kanten. Det orättvisa ligger i hur osynliga vi är då vi kämpar. Våra barn tvingas ofta utöva tuff sjukgymnastik, och för vissa är det en enorm kamp att bara öppna munnen. Jag har ännu inte fått uppleva då min dotter kryper, sitter eller går själv. Dagligen får jag se henne kämpa enormt utan att tappa tålamodet då det inte lyckas. Det finns inga misslyckanden för henne, bara ytterligare ett försök. Jag skulle vilja se att våra barn hyllades någon gång för just det. Att dom skulle tilldelas guld för världsmästerskap i kämparglöd."

Towe kan mycket väl ha en av landets viktigaste bloggar. Missa inte den!

Kommentarer
Postat av: Johanna

Tack för tipset, den ska jag kolla in!

2009-01-16 @ 10:40:05
Postat av: Juneau

En blogg alla borde läsa! Så fruktansvärt bra!

2009-01-16 @ 13:11:59
Postat av: Towe

Ni ska veta att ni rört mig till tårar. Tack för dessa fantastiskt vackra ord!



Dagens stora bukett till er. För enbart en ros känns futtigt i det här sammanhanget.

2009-01-16 @ 13:26:08
URL: http://cpmamman.blogspot.com
Postat av: Juneau

Skärp dej towe! ;)

Inse att du är en fantastisk människa med en gåva utöver det vanliga både i ditt sätt och skriva och i din personlighet!

2009-01-16 @ 13:55:02
Postat av: Janina - Modellen som skiter i alla måsten

Underbar blogg :) Jag gillar bloggar som skriver om lite djupare saker än "hej jag åt flingor till frukost!" Det där är en blogg fler borde läsa så dom förstår hur besvärligt folk kan ha det, men hur mkt det ger en samtidigt :)

2009-01-16 @ 14:01:51
URL: http://janinanaslund.blogg.se/
Postat av: Jessica

En underbar blogg och en fantastik mamma som skriver så himla bra!

2009-01-16 @ 14:50:15
URL: http://www.skolgatan6.blogspot.com
Postat av: Lina

jag tycker att den bloggen är super bra att läsa.

Man ser saker i nya perspektiv.

Det är viktigt att sånna bloggar får finnas och synas, det kan hjälpa andra som har barn med samma eller andra funktionshinder.



2009-01-16 @ 15:22:30
URL: http://flasarn.blogg.se/
Postat av: malin

Jätte fint skrivet, ska genast kolla in hennes blogg!

2009-01-16 @ 15:28:50
URL: http://alicesmamma.blogg.se/
Postat av: Karin

jag läser aldrig bloggar, men blev tipsad om denna och tyckte det kändes kul att kolla då min son är släkt med Tekla!

Nu följer jag bloggen daglien, tipsar alla om den, och rörs till tårar och skratt varje gång jag läser Towes vackra, kloka och insiktsfulla ord.

Man kan inte slita sig, man vill läsa mer.



Towe, du är viktig. Det du gör är stort.

2009-01-16 @ 17:19:25
Postat av: Björn

instämmer. kan vara Sveriges bästa blogg. Peter Englund får finna sig på plats nummer två från och med nu...

2009-01-16 @ 18:58:14
Postat av: shara

Hej jag fick troligtvis med funktionshinder vid min födsel. På min blogg skriver jag om mina tankar, min vardag och om hur det är att ha ett funktionshinder. kram

2009-01-30 @ 22:48:52
URL: http://metrobloggen.se/sharanybom

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Bloggtoppen.se
RSS 2.0