Är det ok att lärare bloggar? Eller jurister?

Man hör då och då talas om personer som fått veta av sina arbetsgivare att det inte är acceptabelt att de, ens på sin fritid, driver en blogg. Detta även om bloggen inte på något sätt berör arbetet.

Idag har Karolina Lassbo skrivit ett väldigt bra inlägg om just detta. Hon själv är jurist och har ofta fått frågan hur hon kan ha en blogg när hon har det yrket. Det verkar hos många finnas en tanke att exv. jurister inte ska blogga. För inte så länge sedan skrev Jusek om Karolina och hennes bloggar. Efter det kom en insändare till tidningen där man bland annat kunde läsa "Jag misstänker att de (Karolinas bloggar) snarare utgör ett ok som hon bör anstränga sig för att distansera sig från, särskilt om hon är intresserad av att arbeta inom mer traditionella juristyrken... ...Och nej, all uppmärksamhet är inte bra uppmärksamhet i juristvärlden."

Det stämmer nog. Men ska det vara så?

Vi tyckar att alla, oavsett yrkesval, ska ha rätt att blogga på sin fritid om de vill det. Men självklart inte blogga om arbetet. Eller skriva om saker som kan undergräva läsarnas förtroende för en själv som yrkesarbetare eller för ens arbetsgivare. Och i bakhuvudet bör ju vid bloggning, liksom vid andra saker som man gör på fritiden, ändå alltid finnas tanken att man "alltid" är en representant för sitt företag - ett ansikte utåt. Iallafall mer eller mindre (beroende på vilket yrke man har).

Vad tycker ni?


Kommentarer
Postat av: treamigos

Jag håller med. Jag ÄR inte mitt yrke, jag har ett privatliv också. Men självklart kan man inte lämna ut arbetsrelaterade saker på sin blogg. Det skulle undergräva både min yrkesidentitet och kanske i slutändan min arbetsplats. och det är ju inte ok.

Tack för en snajdig blogg förresten!

2009-02-04 @ 22:11:45
URL: http://treamigos.blogg.se/
Postat av: Katinka

Helt rätt tycker jag!

Yrkeslivet bör respekteras och i möjligaste mån lämnas utanför bloggen naturligtvis, men samtidigt är man annat än en yrkesbefattning och fritid är just fri tid.

Det finns en skiljelinje mellan den person man är privat och den person man är i det offentliga och den bör respekteras åt båda håll.

2009-02-04 @ 22:31:55
URL: http://presentabel.blogspot.com
Postat av: Duracellmamman

Alla har såklart rätt att blogga, men man bör lämna sin yrkesroll utanför sjölva bloggandet. Det är iallafall min åsikt.



Vill ni få Er ett gott skratt nu på morgonen, läs gärna mitt senaste inlägg, läs det med glimten i ögat;-)



Önskar Er båda en UNDERBAR torsdag!!



Kramis!!

2009-02-05 @ 04:19:14
URL: http://duracellmamman.se/
Postat av: ♥ ♥ ♥ bambi ♥ ♥ ♥

Jag är ju gymnasielärare och har bloggat i snart två år och det har hänt extremt sällan att jag har bloggat om jobbet. Då har det kanske varit "oj, va mycket jag har att rätta" osv... aldrig att man skulle hänga ut någon elev eller kollega på bloggen!

2009-02-05 @ 10:17:50
URL: http://bambi.blogg.se/
Postat av: Andie

Jättebra att ni tar upp detta. Själv så tycker jag inte att arbetsgivaren ska lägga sig i sina anställdas privatliv och säga vad de får och inte får göra på deras egen FRITID! Vill man blogga så ska man få göra det, men självklart så ska man ju tänka på hur man bloggar. För man behöver ju inte blogga om vad man jobbar med.

2009-02-05 @ 11:57:03
URL: http://www.upinmytree.wordpress.com
Postat av: Lina

Man måste tänka på att folk kanske känenr igen en från ens arbetsplats (jag är sjuksköterska). Jag försöker blogga om mitt yrke,avslöja spännande saker som hände, men utelämna detaljer kring patienten det handlar om... svårt det där.

2009-02-05 @ 18:43:07
URL: http://linahartman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Bloggtoppen.se
RSS 2.0