Resa utan barn?

Engla skrev nyligen ett inlägg om att hon och R hade planer på en vckas solsemester tillsammans - utan dotter. Genast belamrades kommentarsfältet med åsikter om det hela.

Nu har Engla ändrat sig. Det blir ingen vecka i solen. Kanske istället en weekendresa någonstans.

Vad tycker ni?

Är det ok att lämna ett litet barn hemma med mormor (eller någon annan) i en vecka? Eller är det skadligt för barnet?

Är det en normal och sund reaktion att som förälder inte vilja lämna bort sitt barn? Eller är man en hönsmamma som borde släppa taget om man inte vill göra det? Är "egentid" i form av exv resor något som alla föräldrar borde se till att få? Är det rent av så att de som inte tar sig den tiden inte vet sitt eget bästa och att det därför är befogat att andra säger åt dem hur de borde leva sitt liv (vilket ju är rätt vanligt förekommande)?

Kommentarer
Postat av: Lillan

Fjantigt, låt Engla resa bort bäst hon vill. Alltid en massa förståsigpåare som ska lägga sig i. Det beror ju så på hurdant barnet är och hur det funkar med barnvakter etc.

2009-02-24 @ 10:10:32
URL: http://theoneandonlylillan.se
Postat av: Anonym

Jag tycker det är oansvarigt att resa. Det skulle dom ha tänkt på innan dom skaffade barn.

2009-02-24 @ 10:16:20
Postat av: Ann

Japp, när man skaffar barn ska man kedja fast sig och aldrig mer göra någonting på egen hand, lilla barnet är ju alltid viktigast. ALLVARLIGT talat. Det beror ju på barnet. De flesta barn mår bara bra och utvecklas av att inte vara hopkedjade med mamma och pappa hela tiden. Det blir en semester för barnet. Och så kommer föräldrarna hem utvilade. DET mår barnet bra av. Barn har rätt till utvilade och positiva föräldrar som tycket det är roligt med livet.

2009-02-24 @ 10:31:53
Postat av: Elin

Jag tror att barn kan tycka att det kan vara skönt att vara hemma hos mormor och morfar en vecka. Tänk en hel vecka i lyx :)



Tycker absolut att dom ska resa ensam. Man behöver lite "ensam" tid även som förälder, tycker inte alls att det är oansvarigt...

2009-02-24 @ 11:06:20
URL: http://edvinsmamma.blogg.se/
Postat av: pinglan

Jag kommer ihåg när jag var liten och fick vara hos farmor i en vecka. Jag ville aldrig åka hem!:D

2009-02-24 @ 11:29:18
URL: http://pinglanm.blogg.se/
Postat av: Anonym

Hahahah som vanligt när det gäller barn ska det alltid vara någon som vet bättre än föräldrarna vad just de "behöver":

"Tycker absolut att dom ska resa ensam. Man behöver lite "ensam" tid även som förälder, tycker inte alls att det är oansvarigt... "



Det är säkert ok att lämna barn en vecka - beroende på hur barnet är. Och upp till var och en hur man vill göra. Men inte behöver väl vuxna människor få veta av andra vad de BEHÖVER???



Hahaha så TYPISKT =)

2009-02-24 @ 11:29:53
Postat av: ♥ ♥ ♥ bambi ♥ ♥ ♥

Jo, när det gäller barn så finns det tusentals "experter" som ska lägga sig i. Men man är ju faktiskt expert på sitt eget barn.

2009-02-24 @ 11:39:56
URL: http://bambi.blogg.se/
Postat av: Nattis

Kan man inte ta med barnet så får det väl vara hemma, visserligen kan väl resans längd bero lite på barnets ålder men ändå. What's the fuzz?

2009-02-24 @ 16:16:56
URL: http://www.metrobloggen.se/Natthemligheter
Postat av: Elsan

Jag sitter i samma dilemma. HAr bokat och betalt en weekend resa (3 n.) till mig och mannen som fyller jämt. Saken är den att det kändes rätt när jag betalade men nu har jag ångest för att lämna barnen hemma. De är 9 och 7 år och mina föräldrar ska bo hos oss de dagarna så att barnen kan gå i skolan. Barnen är vana och trygga med mormor och morfar men jag är så orolig nu. JAg har aldrig rest utan dem men de har sovit borta en då och då. JAg vill glädjas åt resan och jag vet att vi behöver den men det är så svårt att sluta tänka på att det är orättvist mot barnen. De är ju ganska stora men jag vill inte att de ska sakna oss. Då får jag så dåligt samvete. Hjälp med några stöttande ord, tack. Gärna av någon/några som har varit iväg utan kidsen.

2009-02-28 @ 00:48:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Bloggtoppen.se
RSS 2.0