Annika Sörenstam väntar barn

Annika Sörenstam lade ju nyligen ner golfkarriären och alla kunde lätt räkna ut att nu skulle det bli försök att bilda familj för hennes del. Tyvärr är det ju inte alltid självklart att det går helt lätt  - speciellt inte när man, som Annika, inte direkt är i 20-årsåldern.

För Annika har det dock lyckats. I hennes blogg meddelar hon nu den glada nyheten att paret väntar barn.

Stort grattis! Vi är glada för hennes skull. En oförmåga att få barn nu skulle nog för all framtid ha gett hennes enormt framgångsrika golfkarriär en aning av en bitter bismak. Det hade nog varit svårt för henne att blunda för frågorna - Borde jag ha lagt av några år tidigare? Skulle jag ha kunnat bli mamma då? Är pokalerna värda ett liv utan barn?

En som säkerligen också har skjutit upp barnalstrandet på grund av "yttre omständigheter" är prinsessan Victoria. Vi hoppas hon och Daniel har lika mycket tur som Annika och snabbt lyckas bli gravida efter bröllopet (om de nu vill det).

Just dessa frågor är ju aktuella för alla tjejer/kvinnor. Hur länge "vågar" man vänta? Hur mycket annat i livet bör man ha hunnit med innan barnen kommer? Vad är viktigt och vad är det inte?

Vad tycker ni?


Kommentarer
Postat av: ♥ ♥ ♥ bambi ♥ ♥ ♥

Jag visste inte alls om jag ville ha barn och pendlade mycket fram och tillbaka i den frågan. Men jag tror nog att det är större risk att ångra att man inte skaffade barn än att man gjorde det.



Det är en fantastisk ny stadie i livet som inte kan jämföras med annat. Men jag känner att jag väntade lagom länge. Jag hann jobba ca 4 år efter 5 års högskoleutbildning. Så det kändes som om jag har hunnit med att festa, resa och plugga och bara tänka på mig själv. Fast mycket av det där kan man göra även fast man har barn också :)

2009-03-20 @ 10:01:00
URL: http://bambi.blogg.se/
Postat av: Anna

Det spelar nog ingen roll om inte Viktoria o Daniel inte skulle vilja ha barn ens, dom skulle inte kunna stå emot tvånget och pressen att få en liten tronföljare. Men vad händer om dom inte kan få barn?

2009-03-20 @ 10:20:34
Postat av: pinglan

Fast att Kronprinsessan inte skaffar barn innan hon är gift är ju ganska lätt att förstå. Det kan ju inte finnas en "oäkting" i tronföljden:P

2009-03-20 @ 11:27:59
URL: http://pinglanm.blogg.se/
Postat av: Karoline

jag hade inte vågat vänta längre än till 30 som tjej, och 35 som kille. kroppen är inte gjord att föda barn i sådan sen ålder, det ultimata tror jag var mellan typ 15-25år - rent fysiskt alltså. rent emotionellt - tror jag själv - skulle vara 25-30, då är man inte för gammal och inte heller för ung med allt vad det innebär.. men det är ju bara jag :)

2009-03-20 @ 16:18:12
URL: http://wordsareveryunnecessary.webblogg.se/
Postat av: M

Jag tror oxå 25-30 år är optimalt. Fick jag välja och göra om så hade jag nog valt 27-28 år för första barnet.



Men alla åldrar har ju sina för och nackdelar. Hellre göra det när man är "för" ung än att vänta för länge och riskera att det inte blir något alls.



Och är man över en 32-33 år och vet helt säkert att man vill ha barn så skulle då jag inte vänta. Lika bra att försöka så fort som möjligt då. Fertiliteten rasar ju ganska snabbt sen

2009-03-20 @ 17:12:30
Postat av: Ann-Katrin

Ja, en sak är i alla fall säker; Man ska inte skaffa barn "för säkerhets skull". Den diskussionen har jag haft många gånger eftersom jag valt att inte ha barn. "Tänk om du blir bitter". Jag tror jag blivit jäkligt bitter om jag "skaffat" barn när jag inte ville bara för att vara på den säkra sidan. Hade inte varit kul att växa upp med mig som mamma då... Man ska Men väntar man ska man vara medveten om riskerna. Det kan hända att det inte blir.

2009-03-20 @ 19:35:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Bloggtoppen.se
RSS 2.0