Är du bloggberoende?

Ninni Schulman skriver en rolig krönika i Expressen idag om ett liv som "bloggist".

"Att blogga ger ett rus som jag tror kan jämföras med vilket narkotikaklassat preparat som helst. Under de två år jag hållit på har jag utvecklat ett svårt beroende. När jag rannsakar mig själv upptäcker jag flera klassiska missbrukarbeteenden.
Jag har ingen som helst kontroll. Trots att jag verkligen lovat mig själv - på heder och samvete - att inte slå på datorn förrän efter ett visst klockslag hittar jag alltid en ursäkt för att få slå på den mycket tidigare.
Ofta läser jag nya kommentarer innan jag duschar på morgonen."


Känner ni igen beteendet? Ni fnissar kanske lite igenkännande, precis som vi gör.

Men beroendet gäller inte bara bloggskrivare, utan även bloggläsare. Psykolog och psykoterapeut Owe Sandberg berättar om vuxna kvinnor som söker hjälp hos honom för sitt beroende, de är jättebesvikna när folk har slutat blogga eller inte har uppdaterat på länge. Han säger:

"- En riktigt nätberoende människa går att känna igen, precis som en knarkare. Antingen är de överviktiga eller undernärda och kutryggiga. De har slutat tillföra kroppen det den behöver."

Känner ni igen i det också? Njae... inte lika roligt att känna igen sig i den bilden kanske.... SÅ långt har det väl inte gått än... eller..... ?

Kommentarer
Postat av: ★ Lisen

Haha jag kan känna till viss del att jag är lite beroende att både skriva och läsa bloggar.. Läser gärna flera gånger om dar och blir helt till mig när jag hittar en ny blogg =P haha

2009-05-23 @ 21:34:55
URL: http://catpowers.blogg.se/
Postat av: ♥ ♥ ♥ bambi - största Odd Molly bloggen på nätet ♥ ♥ ♥

Haha... jag är EXTREMT bloggberoende... min dator står på hela dagarna och jag går och jag sätter nog mig vid den nån gång per timme... nästan i allafall!

2009-05-23 @ 22:58:57
URL: http://bambi.blogg.se/
Postat av: Nattis

Inte än.. kanske :)

2009-05-24 @ 14:22:47
URL: http://www.metrobloggen.se/Natthemligheter

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Bloggtoppen.se
RSS 2.0