Fördomar eller?

Bloggkommentatorerna generaliserar och raljerar över de som läser Camilla Läckbergs böcker.

"De som tycker att Camilla Läckbergs böcker är bra har inte läst mycket. Inte för att man måste det. Men jag blir så frustrerad över att de som tycker Camillas böcker är bra har missat så mycket god litteratur. "

Det är en ganska underlig åsikt att ha? Det är samma sak som att man skulle säga att den som tittar på Robinson och tycker att det är bra har inte sett särskilt mycket på teve och missat många bra tv-program. Eller den som beställer in en lövbit med pommes har inte ätit särskilt mycket god mat och missat många andra bra maträtter. Hallå?

Vi är båda två ganska stora boknördar och läser otroligt mycket - jag som skriver har exempelvis redan i år plöjt igenom 50 böcker. Och JA vi gillar Läckberg. Vi läser Läckberg, Marklund, Rudberg och annan lättviktig litteratur. Och vi läser Ranelid, Marianne Fredriksson, Thunström. Vi läser Grisham, Dan Brown, Mankell och Guillou. Brontë och Austen. Moberg, le Clézio, Joyce Carol Oates. Och massvis med debuterande, okända eller bortglömda författare. Kort sagt - vi läser massvis av olika genrer och författare.

"Bara" för att man tycker om att läsa Läckberg utesluter inte det att man även läser annat. Vi känner ganska många som läser Läckberg, men inte en enda som enbart läser henne och ingen annan. Camilla Läckberg är dessutom en författare som inte bara säljer enorma upplagor av sina böcker, hon får också ta emot olika priser för sitt deckarförfattande, och har en publik även utanför Sverige, så visst är hon bra på det hon gör. Sen är det ju förstås upp till var och en att gilla eller ogilla det hon skriver, men att dra hennes läsare (över 2 miljoner sålda ex plus alla bibliotekslån och kompislån och fildelning) över en kam och kalla dem för obelästa och att de inte vet bättre...tja... den som sa det hon var det?

Kommentarer
Postat av: G

Jag har aldrig gillat Läckberg men visst är det fördomsfullt och pretto att uttrycka sig på det sättet som dom gör.



Är inte Läckberg stor i utlandet också? Något måste den författaren ha om så många fastnar för henne. Över 2 milj ex? Shit vad mycket?

2009-05-17 @ 08:56:08
Postat av: Jenny

Fy faan vilket bra inlägg! Klockrent!

2009-05-17 @ 09:01:02
Postat av: Karola

Jag tycker som ni, jag läser både Läckberg och andra. Ibland är man sugen på lövbiten ibland sushi eller coq au vin! =)

2009-05-17 @ 09:08:22
URL: http://karolazz.blogg.se/
Postat av: Niklas

Ni knappar in på bloggkommentatorerna, jag tycker de har tappat sin nyktra stil för att i stället försöka övergå till någon slags "pretto/kredd" stil som inte passar dem. All heder!

2009-05-17 @ 09:55:18
Postat av: Anonym

Ni är tusen gånger bättre än bloggkommentatorerna!!!!!!!!!!!!!!!!!!

2009-05-17 @ 10:20:05
Postat av: K

ey! han heter tunström, inte thunström! ;( väldig noga med det där eftersom jag själv heter tunström.....

2009-05-17 @ 12:25:23
Postat av: Nattis

Överlag är de väldigt snabba att dömma skulle jag vilja säga, jag tröttnade direkt på att läsa deras blogg. Skittrist! Ni är det däremot inte! fjäsk

2009-05-17 @ 17:01:14
URL: http://www.metrobloggen.se/Magen
Postat av: Amanda

Fin blogg =)

2009-05-17 @ 17:12:17
URL: http://www.lostintrash.devote.se
Postat av: karolina

Jag står inte ut med Läckberg - fattar inte att man kan vara så dålig på att skriva och ändå sälja så mycket... Huga.

2009-05-19 @ 17:00:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Bloggtoppen.se
RSS 2.0