Vill alla vara sexobjekt?

Lisa Magnusson skriver i sin krönika att "alla vill väl vara sexobjekt", och kritiserar Tuva Novotny för hennes manifest. Det är stor humor och tragiskt tycker Lisa, och spårar iväg och blir uppenbarligen rejält provocerad av Tuvas ord. Lisa kallar Tuva för korkad och ogenomtänkt och tycker inte att hon är en bra förebild för unga tjejer.

Det Tuva gör är att hon tar ställning mot de rådande skönhetsidealen och visar på att det är okej att vara som man är. Det är okej att vara naturlig. Hur kan det någonsin vara en dålig förebild? Det betyder inte att alla måste vara som Tuva och att allt annat är fel. Det är ju det som är grejen.

Lisa menar att kvinnor använder sig av plutmun och sugande blick för att de vill bli åtrådda. Alla vill vara sexobjekt. Jaha? Är det så? Vill verkligen alla det? Vi hoppas för övrigt att Lisa menar att även män strävar efter att bli åtrådda så hon inte tillskriver det som ett kvinnligt mål i livet. 

Kommentarer
Postat av: Eva

helt galet!!

2009-04-07 @ 22:13:12
URL: http://eva.blogg.se/
Postat av: Nicole

Det där var något utav det dummaste jag läst på länge !

2009-04-07 @ 22:21:16
URL: http://aelma.blogg.se/
Postat av: Hanna Fridén

Är det verkligen så? Som Lisa säger så är det enkelt för Tuva att säga sådär. Tuva är jävligt snygg, fräsch, fixad och smal. Det fanns ju skäl till varför hon blev utnämnd till Sveriges sexigaste kvinna av Café, liksom. Bara för att man säger att man trotsar idealen så betyder det trots allt inte att man gör det, och det tycker jag att Lisa tar upp på ett vettigt sätt.



Det är enkelt att säga saker. Gosh. Vi har ju Hollywoodkändisar som varje dag snackar om att de inte bantar och äter vad de vill och är jättenaturliga och blahblah som ändå, av någon anledning, tappat femton kg på ett halvår och blivit gravt anorektiska. Är vi verkligen så lättköpta?



Och ja, det är väl för all del inte fel att vilja vara åtråvärd. Det tror jag att de flesta av oss vill. Sedan vill vi inte nödvändigtvis HA alla som åtrår oss och vi alla vill kanske inte bli åtrådda av samma skäl. Men de flesta av oss går ju inte direkt, exempelvis, runt och kletar bajs över oss för att vara så oattraktiva som bara möjligt.



Mind you, jag brukar hata Lisas krönikor annars. Håhå. Och nu försvarar jag den senaste för jag tycker att folk missuppfattar den.



Jag har putmun på mina bilder ibland. Jag gillar att vara snygg, jag. Jag känner mig snygg väldigt ofta. Det Lisa poängterar är ju trots allt att man faktiskt ska kunna vara både snygg och kåt utan att ses som en idiot, vilket vi för all del alla kan skriva under på, hoppas jag.

2009-04-08 @ 00:27:08
URL: http://www.metrobloggen.se/hannafriden
Postat av: Duracellmamman

Kikar förbi med massor av varma Påskhälsningar till Er båda, nu innan jag imorgon tar en välbehövlig paus från datorn en vecka!



Glad Påsk!!



Kramis!!

2009-04-08 @ 01:11:53
URL: http://www.duracellmamman.se
Postat av: Bloggtipsarna

Hanna - Absolut ska man kunna vara både snygg pch kåt! Om man vill. Vill man inte är det lika okej. Dessutom ska man kunna vara både snygg och kåt även om man är ostylad och ofixad och helt vanlig.



Det är sorgligt att den vanliga Tuva på en gång tillskrivs egenskaper som ful, tråkig, gammaldags, pryd och torr. Medan en tillstylad uppsnofsad Tuva skulle kallas vacker, fräsch, rolig och sexig. Det är ju fortfarande samma person.



Lisa har helt rätt i att vi även behöver förebilder som är runda och sminkade och fula och glada. Självklart behöver vi det! Men det utesluter inte Tuva som förebild eller att hon är korkad för att hon tar ställning för det hon tror på.

2009-04-08 @ 06:55:21
URL: http://bloggtipsarna.blogg.se/
Postat av: Nattis

Alla vill vara attraktiva men alla kanske inte vill vara det för att man är smal, eller vacker. Jag ser hellre att någon blir kåt på mig för att jag är så briljant smart än för att mian bröst är stora!

Att vara attraktivt har egentligen väldigt lite med uteseendet att göra!

2009-04-08 @ 12:01:10
URL: http://www.metrobloggen.se/Natthemligheter
Postat av: Hanna Fridén

Men Tuva ÄR ett klockrent exempel på dagens ideal. Hon är smal, fräsch och tillfixad. Perfekt hår och vita tänder. Det enda, enda hon gör är att hon inte vill pluta med läpparna eller ha extravagant mycket smink? Jag ser inte var kampen i det hela ligger. Inte alls.



När man porträtterar idealkvinnan så är det ju just Tuva som framställs. Hon är jordnära, naturlig och avslappnad och ändå väldigt vacker. Precis som de vackra, väna kvinnorna porträtteras i film.



Hade Tuva vägt 15kg mer, varit finnig och haft frissigt hår så skulle det ju ha varit en rätt annorlunda sak, men så är ju knappast fallet här, visst?



Kanske bör man kritisera det som är ett problem. Viktnormen, fixeringen vid ungdom samt offer och dominans.

2009-04-08 @ 12:41:01
URL: http://www.metrobloggen.se/hannafriden
Postat av: Ajlin

Jag HATAR Lisa Magnusson. Jag tänker inte motivera det ens, så är det bara.

2009-04-08 @ 19:41:26
URL: http://ajlin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Bloggtoppen.se
RSS 2.0