Att bemötas med respekt

Anders som bloggar på Hemlös - med egen blogg skrev ett inlägg som gör en både förbannad och ledsen när man läser. Han berättar om hur han och hans flickvän ibland blir behandlade när de står och säljer Situation Stockholm.

Han har lärt sig att inte lyssna till alla (främst yngre brats) som skrattar bakom ryggen på honom, men hans flickvän tar det hårdare. För ett år sedan hade hon jobb, bostad och bil, mår till och från ganska dåligt psykiskt, och försöker nu komma på benen igen.

"Men att skratta åt någon bakom ryggen på denne är enligt mej att sjunka väldigt lågt som ett exempel frågade jag en person för ett par veckor sedan om han ville köpa en tidning svaret blev att han inte behövde dewn eftersom han hade en fin bostad och dessutom ett bra jobb. Hade detta varit för tio år sedan hade jag fått sissta skratytet när jag gick därifrån med deras pengar telefoner efter att ha lärt dom en läxa.

Vad är det som gör dessa människor bättre en oss. Att deras pappor har ett fett bankkonto eller? Alla kan vi hamna i narkotika missbruk gammal som ung rik som fattig. jag är trött på att tonåringer från finare områden flinar bakom ryggen på mej och påpekar att dom inte har kontanter utan bara pappas kontokort ibland får jag tillåmed frågan om jag tar kort följt av ett asgarv från den som uttalat sej och hans vänner. Som tur är inte alla på detta vis många äår trevliga och byter gärna ett par ord och önskar mej lycka till med ett löeende eller lite dricks tack för att ni gjorde min dag lyckad igår glad påsk till er alla."

Varför beter sig folk på det sättet? Det är så lågt, så tarvligt, att håna den som är svagare. Det är fan sjukt! Vill man inte köpa en tidning, låt då bli, men håll inne med de hånfulla orden. Behandla andra som du själv vill bli behandlad är en sanning som alla borde leva efter.

Kommentarer
Postat av: Emma says style, love & rock and roll.

Usch vilket vidrigt beteende!

2009-04-12 @ 17:03:17
URL: http://emmasays.blogg.se/
Postat av: Alexandra

riktigt vidrigt beteende!

2009-04-12 @ 17:04:56
URL: http://shopaholicbloggen.se
Postat av: Anna j.

hemskt ._.

2009-04-12 @ 17:09:17
URL: http://annajin.blogg.se/
Postat av: Mia

Människor kan vara riktiga as. FY FAN, jag blir faktiskt så arg att jag nästan börjar gråta.

Tårarna börjar faktiskt rinna när jag träffar hemlösa, brukar hjälpa dem så gott det går med lite pengar eller mat. Men de behöver ju tak över huvudet (vilket min lilla studentlya ej kan ge dem). Men det om något borde vi som medmänniskor engagera oss i. För vad det än kan bero på, psykiskt ohälsa, alkoholism ja, vilket missbruk det än kan röra sig om, så är det ofta SJUKDOM som ligger bakom deras svåra situation. För exempelvis, alkoholism är ju en sjukdom. Och vi brukar ju hjälpa sjuka utsatta människor som har problem eller hur? JAG SKULLE ALDRIG SKRATTA ELLER HÅNA HEMLÖSA, det gör ont i själen att se dem och det gör ont när man försöker förstå vilket helvete de lever i. Börjar empatin försvinna helt? Bryr sig ingen längre? Skäms på er alla som sparkar på redan liggande människor.

2009-04-12 @ 18:50:08
Postat av: anna

Har ni sett att Maja Lundgren bloggar? Hon har tydligen skrivit en ny bok som hon väntar på att få ge ut. Undrar vem det är som ska hudflängas denna gång, stackarna.

Hur som helst, adressen är http://lundgrenmaja.blogspot.com/, och hon verkar inte ha alltför många läsare så hon blir säkert glad över besök. I narcissistiska Maja bor det en liten osäker flicka som nog kan behöva det.

2009-04-12 @ 22:25:33
Postat av: Nattis

Så vanligt detta beteende och det är så sjukt. :(

2009-04-13 @ 17:34:54
URL: http://www.metrobloggen.se/Natthemligheter

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Bloggtoppen.se
RSS 2.0