Spotlife och Hjärnfonden

Har ni märkt det? Att det de senaste dagarna har dykt upp annonser för Hjärnfonden i Spotlifes bloggar. Inte? Det är inte så konstigt för reklamen är verkligen integrerad med bloggens övriga inlägg. Den ser faktiskt ut exakt som övriga inlägg - skriven som ett inlägg, med bild på respektive blogginnehavare - men går inte att länka till och inte heller att kommentera. För det är ju inget inlägg utan en annons.

Annonsen finns i fler varianter, exv. har Mumari, Blondinbella,  och Calvin samma upplägg: "Visste du att de som röker har en hjärnsjukdom? Jag har inte tänkt i de banorna förens jag surfade in på Röda Fjäderns hemsida och läste om beroendesjukdomar. ... osv"

Storstadspojken, Mogi och Alexandra (Shopaholicbloggen) är mer bekymrade över den dolda sjukdomen shoppingberoende. "Shoppingberoende liknar faktiskt många andra beroenden. Men det är fortfarande en dold sjukdom så få vill tala om. På www.hjärnfonden.se finns mer information om beroende och andra hjärnsjukdomar. Den skam som är kopplad till beroendes är stor hos dem som är drabbade och deras anhöriga. Det medför att många inte får sin diagnos i tid. Gör som jag! Våga tala öppet om beroende, så kanske vi kan hjälpa andra en bit på vägen"

Iallafall vi blev lurade när vi läste den första av dessa annonserna. Under annonsen står det (precis som det ska göra) att den är en kampanj från Hjärnfonden men det missade vi till en början, när inlägget är skrivet på det sätt det är och har exakt samma layout som ett vanligt inlägg så tänkte vi nog inte ens tanken att det kunde vara reklam så vi var inte alls observanta på den finstila raden. Och missar man den så är det nog väldigt lätt att ta det hela för ett vanligt inlägg. Det som gjorde att vi överhuvudtaget reagerade var att vi sedan såg samma, eller liknande, texter i nästan alla Spotlifebloggar.

Just den här gången gäller det ju ett gott ändamål och dessutom blir det ju väldigt tydligt (iallafall för den som läser många bloggar) att det handlar om reklam när samma inlägg pubiceras hos flera samtidigt. Men är det rent generellt ok att försöka smyga in reklam på det här sättet tycker ni? Om det istället hade handlat om kläder? Eller skönhetsoperationer eller något annat? Och om det bara hade varit i en blogg och alltså blivit ännu lättare att ta för ett vanligt, individuellt skapat, inlägg?

Kommentarer
Postat av: Alexandra

Jag måste nog säga att jag inte gillar att det ser ut som att vi har det beroendet som det skrivs om. Texten borde formulerats på ett annat sätt.

2009-04-28 @ 10:32:53
URL: http://shopaholicbloggen.se
Postat av: Tove

Alexandra, jag tycker mer att det är ditt bloggnamn som står för den biten?

2009-04-28 @ 13:42:03
URL: http://ruffsets.blogg.se/
Postat av: Anonym

Men om det inte är för ett kommersiellt syfte är det väl egentligen inget problem?

2009-04-28 @ 15:38:30
Postat av: Mysmasken

Jag ser inte problemet överhuvudtaget, även om det hade varit kläder eller andra produkter. Det är väl som produktplacering i filmer, who cares?

Känns inte som att pappa staten ska behöva vara med och bestämma ifall jag kan sålla eller inte. Folk ska väl få göra vafan de vill med sina bloggar och ta betalt därefter också.

2009-04-28 @ 15:52:51
URL: http://www.mysmasken.se
Postat av: Sarah

Jag förstod åtminstone att det var reklam när jag läste det. Men om man nu inte gjorde det vad är problemet?

2009-04-28 @ 15:54:38
URL: http://sarahsbaby.blogg.se/
Postat av: Problemet?

FRÅN KONSUMENTVERKET OM NÄR ETT ANNAT MEDIA FÖRSÖKTE GÖRA ANNONSER SOM INTE SÅG UT SOM REKLAM:

"Marknadsdomstolen har flera gånger bedömt reklamframställningar som riskerar att förväxlas med en tidnings redaktionella material som otillbörliga.. ..Det framgår inte omedelbart av annonserna att det är fråga om reklam. Utformningen av dem strider därför anser KO mot gällande regler och praxis. Särskilt höga krav på reklammarkering ställs dessutom på annonser som publiceras i medier som normalt innehåller redaktionell text."



OMEDELBART VAR ORDET. DET LÄR JU KVITA OM DET ÄR EN TIDNING ELLER BLOGG ELLER BOK ELLER VAD F-N SOM HELST...MEN SPOTLIFE RÄDDAS VÄL AV DEN UPPLYSANDE FINSTILTA TEXTEN........



datum.asp?lngArticleID=4418&lngCategoryID=1624" rel="nofollow">http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikeldatum.asp?lngArticleID=4418&lngCategoryID=1624

2009-04-28 @ 16:35:57
Postat av: Mysmasken

Återigen - vem är det som har bestämt att jag inte kan skilja på reklam och fakta helt själv? Pappa staten!

2009-04-28 @ 16:45:42
URL: http://www.mysmasken.se
Postat av: Anonym

Men vadå? Om det nu finns en lag som säger en viss sak så är det väl bara att gilla läget och acceptera den lagstiftning vi har och leva efter den? Eller oxå utöva sin demokratiska rätt och försöka påverka (på andra sätt än att noncha lagen som det juh verkar som att vissa av er tycker man borde göra)

2009-04-28 @ 17:49:35
Postat av: Alice

Jag läste bara Bellas och Nils inlägg och reagerade över huvud taget inte på att det skulle kunna vara reklam, utan tog bara in det som stod. Det är jag ju knappast ensam om! Jag bryr mig egenltigen inte särskilt mycket för jag tar inte nånting från de bloggarna på för stort allvar, men jag tycker ändå att det inte är ett dugg okej för jag blev verkligen grundlurad... 8-)

2009-04-30 @ 01:25:08
URL: http://rosamysk.blogg.se/
Postat av: CALVINS.se

Tack för länkningen darlings. kram

2009-05-04 @ 14:30:10
URL: http://calvins.se
Postat av: wargaflicka

jag var väldigt negativ till både budskapet och layouten. Gud vad irriterad jag var i börja, då man måste gå med för allas skull. Men sedan fick jag ta bort den.. skönt!

2009-05-27 @ 16:03:39
URL: http://wargaflicka.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Bloggtoppen.se
RSS 2.0