Flest besökare är bäst?

Nej så är det nog inte. Och inte har den bloggare som har flest besökare heller automatiskt mest glädje själv av sitt  skrivande heller.

En som har insett detta är Göran som driver bloggen Agilitydream. Han har tidigare ökat snabbt på topplistorna - antagligen för att han satt i system att bygga hela bloggen på länkar till Aftonbladet, SvD och DN. En blogg som bara handlar om en jakt på länkar från dagstidningarnas artiklar riskerar att ganska snabbt bli ointressant. Den kan förvisso ha en bra besöksstatstik, men övervägande delen av besökarna har sannolikt klickat sig in via en tidning och ganska snabbt klickat sig vidare. En sådan blogg är nog inte heller särskilt rolig att skriva.

Göran har nu gjort det kloka valet att ändra inriktning på bloggen. Att fortsättningsvis skriva om det som intresserar honom. Vi tror det är ett klokt val. Inledningsvis rasar nog besökarantalet, men vem vet - sakta men säkert kanske nya människor hittar dit? Människor som följer bloggen för att de gillar den. Som kanske vill prenumerera på den, som vill återkomma. Engagera sig och kommentera inläggen. Föra en dialog. På så sätt blir bloggen levande.

Vi egentligen inget att invända mot Görans tidigare bloggande. Var och en får ju blogga om vad de vill och på vilket sätt de vill. Men när det varit så tydligt att glöden och blogglusten försvunnit - då är det nog klokt att backa några steg. Sluta jaga besökare och istället blogga för att det är kul.

Vi hoppas det går bra för Göran framöver - både med bloggen (som vi gissar blir mer agilityinriktad (vilket för övrigt passar bra med tanke på bloggens namn) och med livet vid sidan om.

Kommentarer
Postat av: Madde

Så sant så.... Jag skriver mest för att få ur mig saker. La ner en blogg för en vecka sedan som jag haft i några år. Men nu kund ejag inte hålla mig borta från bloggande fniss

2009-02-26 @ 13:36:37
URL: http://peggis.blogg.se/
Postat av: Andie

Jag tror att en blandning av att skriva om det man själv känner för både kan involvera att man då och då refererar till vissa artiklar men att man inte gör det i varje inlägg. Så gör i alla fall jag och det funkar utmärkt. För vissa stora händelser som tex aftonbladet,DN osv skriver om kanske man har egna tankar om.

2009-02-26 @ 14:51:20
URL: http://www.upinmytree.wordpress.com
Postat av: Bloggtipsarna

Andie - Ja det tror vi också. att ibland referera till artiklar och kanske uttrycka sina åsikter och tankar om saker och ting ger nog bloggen in intressant blandning.



/Bloggtipsarna

2009-02-26 @ 15:00:00
URL: http://bloggtipsarna.blogg.se/
Postat av: Anonym

hehe...ja den bloggen finns ju på ALLA AB-artiklar ibland ;)

2009-02-26 @ 19:55:51
Postat av: Agilitydream

Vad smickrad jag blir över att ni skriver om mitt bloggande.



Min förhoppning är att fler kommer uppskatta min blogg när besöksjakten är över och när den blivit mer personlig. Hur kul är det att läsa en blogg som bara länkar till artiklar på t.ex Aftonbladet? De är hur tråkiga som helst. Jag läser inte sådana bloggar själv. Lycka till med ert eget bloggande.

2009-02-26 @ 22:14:35
URL: http://agilitydream.blogg.se/
Postat av: Agilitydream

Bloggtipsarna!

Kika gärna in i bloggen igen när ni känner för det och det vore kul om ni ville lämna en kommentar om hur ni tycker den förändrats. Positivt eller negativt. Trevlig helg.

2009-02-27 @ 11:36:18
URL: http://agilitydream.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Bloggtoppen.se
RSS 2.0