Näthatet

Ingen har väl kunnat undgå att det varit en del tråkigheter i bloggvärlden senaste tiden?
Kenza fick nyligen nattligt besök av två personer som var otrevliga mot henne utanför hennes fönster, desutom har en av hennes kompisar attackerats. Och det var inte länge sedan även en av Kissies kompisar råkade illa ut, just för att hon är vän med Kissie. Förra veckan var det DennisM´s tur att råka ut för otrevligheter,  som dessutom någon av hans hans läsare sedan kommenterade med: "Synd att han inte hann ikapp dig och lät sin hund göra jobbet. Du är välförtjänt av ett ordentligt kokstryk, det där var ingenting. Kanske skulle du behöva bli rövknullad också, det skulle göra dig lite mer ödmjuk i framtiden". I somras fick Blondinbella en flaska kastad efter sig. Listan över tråkigheter är lång.

Länge har detta "hat" flödat bland storbloggarnas kommentarer (hos vissa mer än hos andra). Vilket redan det är fel. Men nu verkar det dessutom ha tagit steget ut i "verkliga livet". Det är verkligen inte ok.

Ingen kan känna sig säker på att vara förskonad. Babiantuttar tänkte, som vi nog också skulle ha tänkt, att exv. hon själv - en mammabloggare - inte riskerar att råka illa ut. "Kan liksom inte se framför mig hur någon förföljer mig och skriker på mig för att de tycker vi kör med fel vällingsort". Men blev i kommentarerna varse att det nog är så att ALLA kan råka illa ut - oavsett bloggtyp. Självklart är ju risken större för vissa typer av bloggar - men det spelar ingen roll. Oavsett bloggtyp så ska man kunna gå säker på stan. Man ska kunna ha vänner. Man ska inte bli väckt på nätterna av fönsterknackare. Allt annat är fel. Väldigt fel!

Kommentarer
Postat av: Sill-Britt

Ja, det är nog så att vi alla kan råka illa ut. Kom tex att tänka på när jag skrev på ett speciellt forum, då fick jag en stalker som gjorde livet väldigt surt för mig. Personen ringde tex svärmor och svärfar (mitt i natten!) och påstod att jag och sambon skulle göra slut när jag skrivit (humoristiskt) att jag var sur på honom. Det var väldigt obehagligt.

2009-01-20 @ 09:39:48
URL: http://www.metrobloggen.se/babiantuttar
Postat av: Lotta

Så bra skrivet!

2009-01-20 @ 10:12:00
Postat av: Andie

Visst är det tråkigt. Vet själv hur det är att få otäcka kommentarer på saker man skriver även om det bara är att man borstat tänderna.... :-( Bra att ni uppmärksammar detta och samtidigt så borde en större aktion bland bloggare göras för att verkligen visa att detta är inte okej!

2009-01-20 @ 11:01:38
URL: http://www.upinmytree.wordpress.com
Postat av: Katinka

Hemskt det där! Jag förstår överhuvudtaget inte vitsen med att vara elak i kommentarerna heller måste jag säga. Tycker man något är idiotiskt sagt eller att en blogg är korkad så behöver man ju inte läsa den. Eller?

2009-01-20 @ 13:13:26
URL: http://presentabel.blogspot.com
Postat av: Nattis

Det är så lätt hänt att man tycker det är ok att hata på internet och gömma sig bakom anonymitet.

Vi borde tänka KÄRLEK istället!

IRL så är det bara att anmäla och visa att vi inte tycker det ok, det kan drabba oss alla, behövs bara en enda fel kommentar om något som retar någon hatisk tillräckligt mycket.

2009-01-20 @ 14:15:11
URL: http://www.metrobloggen.se/Natthemligheter
Postat av: Arandur

Hoppas du får en bra dag :)

Kolla gärna in min fotoblogg.

Följ den gärna med bloglovin.

2009-01-20 @ 14:16:55
URL: http://arandur.blogg.se/
Postat av: Agilitydream

Såg just en kul sak. Min blogg har mer än dubbelt så många läsare än er. Man tror att man skulle tjäna på att ni länkar till ens blogg men det är ju tvärtom. NI tjänar MER på att JAG länkar till ER blogg. Ha en bra dag.

2009-01-20 @ 14:51:24
URL: http://agilitydream.blogg.se/
Postat av: @nn@

Bra skrivet av er (som vanligt) =)

2009-01-20 @ 15:02:33
Postat av: Sill-Britt

Agilitydream: Riktigt så enkelt är det inte. Bloggtipsarna har pagerank 4 enligt Google (vilket kan räknas som mycket bra), du har 3. Ju bättre pagerank desto värdefullare är länkarna därifrån. Dvs en länk från Bloggtipsarna är mycket mer värd än en länk från Agilytydream- i alla fall om man ser till Google. Och, Google styr ju ganska mycket.

2009-01-20 @ 16:13:43
URL: http://www.metrobloggen.se/babiantuttar
Postat av: Ankan

Ska man snacka länkar som lönar sig så är det väl varken den här sidan eller Agilitydreams som gäller? Då ska man ju ta Blondinbella eller Kenza.



Men din jämförelse (Agilitydreams) är missvisande ändå. Den här bloggen har väl 10 ggr så många prenumeranter som din till exempel? Och du har länkar från alla Aftonbladets artiklar (oki, kanske inte ALLA). Vilken sida har fler RIKTIGA läsare? Du har säkert jäkligt många läsare men hur många av dom har bara klickat sig in via Aftonbladet och stannar 1 sekund - utan att bry sig ett skit om vad du skrivit i resten av bloggen eller klicka på dina länkar?



Men vad vet jag? ;)

2009-01-20 @ 18:03:08
Postat av: Sill-Britt

Jo, men varken Blondinbella eller Kenza lär länka till mig iaf. Då är det bättre (och mer realistiskt) att vara glad för de "mindre" länkarna. s

(Jag är inte så insatt i det här med länkar, upptäckte pagerate för ett par dagar sedan bara och har inte förstått riktigt vad det är. Bara att det är "bra" att ha. s)

2009-01-20 @ 19:12:50
URL: http://www.metrobloggen.se/babiantuttar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Bloggtoppen.se
RSS 2.0